The use of learning objects as a teaching tool for teaching LIBRAS in bachelor's degree
Palabras clave:
Teaching of Libras, Learning Objects (LO), Teacher TrainingResumen
The Libras discipline is mandatory in undergraduate courses in Brazil, and the methodological issues related to the pedagogical practice in this context are still little explored. Seeking to fill this gap, this paper aims to discuss the use of learning objects (LOs) as a didactic tool in teaching Libras to undergraduate students. Through empirical research, we observed the application of Libras classes in which LOs were used as a didactic tool. The results indicate that the use of LOs was effective in leading undergraduate students to understand simple words and expressions, to produce vocabulary and phrases in Libras, as well as to develop short dialogues. We conclude that LOs are an effective didactic tool for teaching Libras to undergraduate students.
Citas
ABADE, Danielle Cristine Fadel. Diversidade em foco: análise de uma unidade temática para aprendizes do nível B1 de Libras.. 31 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Letras Libras) – Universidade Federal do Paraná, Curitiba, PR, 2023.
ALVES, Aysha Cristinne dos Reis. Desafios e perspectivas da disciplina de Libras nos cursos de licenciatura. Morrinhos, GO: IF Goiano, 2023. 50 f. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Pedagogia) – Instituto Federal Goiano, Morrinhos, 2023.
BRASIL. Decreto n. 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei n. 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais - Libras, e o art. 18 da Lei n. 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 28, 23 dez. 2005.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tolfo. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora d UFRGS, 2009.
LEBEDEFF, Tatiana Bolivar; SANTOS, Angela Nediane dos. Objetos de aprendizagem para o ensino de línguas: vídeos de curta-metragem e o ensino de Libras. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 14, p. 1073-1094, 2014.
OLIVEIRA, Raissa Adorno; NADIN, Odair Luiz. Análise de objetos de aprendizagem nos repositórios ProfeDeEle e DELE Ahora para o ensino/aprendizagem de Espanhol como Língua Estrangeira. Revista EntreLinguas, p. e024008-e024008, 2024.
PORTELA, Keyla Christina Almeida. Abordagem comunicativa na aquisição de língua estrangeira. Revista expectativa, v. 5, n. 1, 2006.
SOUSA, Aline Nunes et al. Quadro de referência da Libras como L2. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 17, n. 4, p. 5488-5504, 2020.
SOUZA, Eduardo César Pereira; ARAÚJO, Alexandra Maria de Castro Santos; GOLÇALVES, Marlene. O uso de objetos digitais de ensino-aprendizagem de línguas estrangeiras em cursos de secretariado do norte brasileiro. Humanidades e Tecnologia (FINOM), Unaí, v. 40, n. 1, p. 32-50, 2013.
UEHARA, Flavia Maria. Uso de objetos de aprendizagem em duplas: possibilidades e desafios. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista (Unespe), Araraquara, 2022.
Descargas
Publicado
Número
Sección
Licencia
Derechos de autor 2024 Revista Científica Sigma
Esta obra está bajo una licencia internacional Creative Commons Atribución-NoComercial 4.0.